top of page
  • תמונת הסופר/תדר' חני מן-שלוי

טיפול וייעוץ: פסיכואנליזה אישית

פסיכואנליזה אישית הינה טיפול מרתק ומאתגר ברזי הנפש.

הטיפול מבוסס על התיאוריה שפיתח פרויד בין השנים 1885-1939. מאז ועד היום המשיכו ממשיכיו, פסיכואנליטיקאים מרחבי העולם כולו לפתחה בכיוונים מגוונים. מתוך התיאוריה הפסיכואנליטית נולדה שיטת הטיפול בפסיכואנליזה ובפסיכותרפיה הפסיכואנליטית (קישור לחלק באתר שמדבר על פסיכותרפיה פסיכואנליטית).

הפסיכואנליזה היא תיאוריה המסבירה את האופן בו מתפתח ופועל העולם הנפשי (mind). היא דרך טיפולית אישית מעמיקה שתוצאותיה ארוכות טווח. היא שיטת מחקר ואופן התבוננות והבנה של תהליכים תרבותיים וחברתיים כולל ספרות, אמנות, קולנוע פוליטיקה וקבוצות. בעשר השנים האחרונות התפתחה להיות שיטת טיפול בזוגות ומשפחות.

רק מטפלים המוסמכים כפסיכואנליטיקאים יכולים לעסוק בטיפול זה.

כמה אפיונים ייחודיים לפסיכואנליזה: הטיפול מתרחש כאשר המטופל/ת המכונה אנליזנט/ית שוכב/ת על הספה והפסיכואנליטיקאי/ת יושב/ת למראשותיו/ה.

כך למשל, נראתה הספה והכורסה למראשותיה אצל פרויד.

כאשר שוכבים בנוחות על הספה ההנחיה למטופל/ת להגיד ״כל מה שבא לו/ה לראש״, לאפשר לאסוציאציות חופשיות לעלות על פני השטח, בלי שראיית האנליטיקאי/ת מסיחה את דעתו. כך, שני המשתתפים במסע האנליטי יכולים להקשיב ולהרהר באופן מלא בתכנים, הרגשות, והתהליכים המתרחשים במפגש כשהמטופל/ת יכול/ה להיות שקוע/ה בעולמו/ה הפנימי, להיזכר ולחוות מחדש חוויות משמעותיות. לחלומות ופנטזיות מקום חשוב בטיפול, מאחר והם מאירים באור חדש את חייו/ה, ואת המתרחש בנפשו/ה של המטופל/ת.

יש חשיבות לתכיפות המפגשים. לכן, במצבים בהם לא ניתן להגיע לקליניקה, ניתן להמשיך את הפגישות דרך הזום או דרך הטלפון כפי שמתאים למטופלת ולאנליטיקאי/ת.

הפגישה האנליטית נמשכת בדרך כלל 45 או 50 דקות. כדי לאפשר לתהליך הטיפולי להגיע לרבדים ועולמות מורכבים ונסתרים, מומלץ לנהל את הפגישות בתדירות של שלוש, ארבע או חמש פעמים בשבוע. כך, אם עולים על פני השטח תכנים קשים, המטופל/ת לא נשאר/ת עמם לבד לשבוע שלם, וההחזקה וההתמודדות נעשית ביחד עם האנליטיקאי/ת. לפעמים יהיה הכרחי להיפגש בתדירות נמוכה יותר, או להשתמש בכורסא במקום בספה. כל ההסכמים בהקשר לסטינג (כולל לוח הזמנים, גובה התשלום על הפגישה ומדיניות הביטול) מחייבים גם את האנליטיקאי/ת וגם את המטופל/ת, ואם יידרש בהם שינוי יהיה צורך לדון בהם מחדש. קשה לנבא את מסגרת הזמן בה תתרחש פסיכואנליזה, אך ברור שכדי להגיע לטיפול ממצה ועמוק נדרש זמן. זה לא טיפול של ״זבנג וגמרנו״ או טיפול של ״חייך ישתנו בעשרה מפגשים.....״. זה טיפול שמבין שהנפש האנושית הינה מערכת אישית מורכבת, עדינה ועוצמתית בו זמנית. וכי שינוי מהותי בה מחייב התייחסות רצינית ואחראית.

ד״ר חני מן-שלוי הינה פסיכואנליטיקאית מנחה מטעם החברה הישראלית והבין-לאומית לפסיכואנליזה. ניתן לפנות אליה לפסיכואנליזה. מתמחים של התוכנית לפסיכואנליזה זוגית ומשפחתית הנדרשים לעבור פסיכואנליזה בעצמם כחלק ממסלול ההכשרה מופנים על ידה לפסיכואנליטיקאים המוכרים על ידי התוכנית בארץ ובעולם.


הפסיכואנליזה מאפשרת להכיר את המורכבות של עולמך הפנימי באופן מרתק ומאתגר. מתוך התהליך יתגלה ה״אני האמיתי״ שלך, והמנגנון הנסתר המנהל את חייך והיחסים שלך. התהליך כולו יאפשר לך התאמה טובה יותר בין חייך המציאותיים לחייך הנפשיים. ולחיים להפוך לחיים מתוך תחושת בחירה וחופש הולכים וגדלים.

החלומות וצפונות הלב יתחילו להתגלות, ייעשה עיבוד רגשי שיאפשר להם להפוך לחלק מהמערך הנפשי. התהליך כולו יאפשר לך לשנות את חייך כמו שבאמת מתאים לך מחד, תוך כדי ראיית הסביבה מאידך. לגלות את עצמך זה תמיד גילוי מרתק גם אם מאתגר. לעיתים חלק מהגילוי הוא שנפשך בעצם נושאת רבדים של אחרים בני משפחתך ובני דורות קודמים. או אז, מתאפשר לך לעבד תכנים רגשיים אלו, להפריד בין ״מה שלך ומה של מישהו אחר״ ולהניח להשתחרר במידה רבה מה״שירות״ הלא-מודע ש״נפשך נתנה לאחרים במשפחתך״.

כאשר אנחנו לא מצליחים להביא את חיינו למקום שאנו מעוניינים, הרבה פעמים התחושה היא של חוסר אונים מול מציאות מכאיבה. אבל, מתחת למה שנראה כאוטי יש סיבה, מבנה והגיון, בדרך כלל לא-מודעים ולכן נסתרים. ביחד נחשוף את המנגנונים האחראים לדפוסי ההתייחסות שלך לעצמך ולאחרים בחייך, הגורמים לכל כך הרבה סבל ו/או תסכול. באנליזה נוצר מרחב בו ניתן להתחלק ברגשות הקשים, תוך יכולת הכלה של הרגשות וההבנות החדשים והישנים המתקיימים בך. נזהה את המנגנונים הלא-מודעים והמודעים שמנהלים את חייך ואת דפוסי הקשר שניווטו את חייך. הבנה, שיח ויחסים חדשים ייבנו תוך יצירת קשרים שבהם יש מקום לאישי וייחודי ולמשותף.

במקום קשר שבו ויתור לאחר משמעותו הייתה ויתור על חלקים של עצמך, יכנסו לחייך קשרים שיש בהם אפשרות של וויתור לאחר ללא התבטלות ותוך להשמת גבולות שומרים ומיטיבים. הקשרים בחייך יאופיינו בחויה של השתנות, התחדשות והתפתחות.

הפסיכואנליזה תאפשר לך להגיע לשיווי משקל רגשי חדש באופן אישי, ולדפוסים חדשים ביחסיך עם משפחה וחברים.

הפסיכואנליזה מאפשרת לפגוש עוצמות ותכנים רגשיים שבחיים הרגילים קשה מדי לפגוש. באנליזה מתאפשר לפתח יכולת הכלה של רגשות אלו שקודם הודחקו. ייחשפו מנגנוני הגנה שעשו בסתר כל שבאל יכולתם להרחיק את חייך ממה שעלול להעלות אותם על פני השטח. כך, אמנם מנעו ממך כאב אך בו זמנית הגבילו מאוד את חייך, לעיתים ללא ידיעתך.

למשל, א. ילד שאמו נפטרה בגיל צעיר והוא הועבר לבית דודתו בלי שיעזרו לו להבין, להתאבל ולבטא את כל שעבר עליו. א. שנשאר עם האבל הפעור בו ללא הכרה, התקשה לייצר קשר זוגי בוגר. כל פעם כאשר ליבו התחיל להתקשר לבת זוג התעוררה בפנים החרדה לאבדה כמו שאיבד את אמו. אך מאחר שתהליך זה אינו מודע, הוא לא הבין מדוע הוא לא מצליח להתמיד בקשרים. בפסיכואנליזה עלו חוויות הילדות הללו. התאפשר לו עכשיו כגדול לעבדן, ולזהות כיצד הן הגבילו את חייו עד כה. עם סיום האנליזה א. נכנס לקשר משמעותי, התחתן והקים משפחה.

האנליזה מאפשרת לאיזון חדש ומיטיב להתרחש בחיים, מביא למקום שיש בו הרבה יותר רגיעה, יכולת אהבה ויצירה, יחד עם תחושה של הכרות ובעלות על עצמך.

מה הקשר בין אנליזה להכשרה כמטפל נפשי בכלל ולמטפל בגישה פסיכואנליטית בפרט?

כמטפלים נפשיים אנחנו פוגשים בקליניקה את העוצמות הרגשיות של המטופלים שלנו. לכן, כל מי שמטפל באנשים חייב/ת להכיר ולעבד עד כמה שאפשר את העולמות הרגשיים, הקונפליקטים הלא-מודעים הממלאים את נפשו ומרכיבים את אישיותו. אחת היכולות הרגשיות הנדרשת ממטפלים נפשיים הנה להיות מסוגלים להרגיש בעוצמה, אך לא להיות מוצפים לאורך זמן ברגשות אלו ובו זמנית להיות יכולים להתבונן מהצד ולחשוב על המתרחש ברמה הרגשית. במילים אחרות, המטפל הרגשי נדרש במקביל להרגיש ולחשוב על ההרגשה, על התהליך המביא להרגשה, וכן להתבונן באותו הזמן גם על היחסים המתנהלים בחדר.

לשם כך, צריך המטפל לעבור בעצמו פסיכואנליזה. פסיכואנליזה אינה משנה את מבנה האישיות, אבל היא מאפשרת לאדם שעבר תהליך אנליטי משמעותי לווסת את עוצמת הרגש ולייצר אלטרנטיבות מיטיבות יותר עבור עצמו. במילים אחרות, לכולנו יש נקודות רגישות שגורמות לעוצמות רגשיות לעלות ולהציף את הנפש במצבים שונים, אבל אנליזה טובה מאפשרת לאדם להתארגן מחדש במהירות יחסית, להתבונן ולחשוב על מה שהוא מרגיש, ומתוך שילוב התהליכים לבחור את התגובה המתאימה ביותר לאותו הרגע ולאותו המקום.

מספיק שינוי קטן מהותי כדי לייצר שינוי גדול בתגובה שלנו, ביחסים שאנו יוצרים, במציאות ובחוויה של המציאות.

ואת מי שמתלבט אם להשקיע בפסיכואנליזה המאפשרת בנייה רגשית משאבים של זמן וכספים אשאל: כולנו רואים כמובן מאליו שצריך להשקיע זמן ועבודה על מנת לרכוש דירה או בית ממשיים, אז מדוע שנהסס להשקיע זמן ועבודה על מנת לבנות את הבית הפנימי שלנו, זה שעליו מבוססים כל חיינו, ומאפשר לנו לבנות את כל השאר?

כאמור, אנליזה במרכז נעשית על ידי ד״ר חני מן שלוי, פסיכואנליטיקאית-מנחה בחברה הישראלית והבין-לאומית לפסיכואנליזה. מתמחים בתוכנית ההכשרה הפסיכואנליטית זוגית-ומשפחתית מופנים לאנליטיקאים מוכרים על ידי התוכנית בארץ ובעולם.

ניתן לקבל טיפול אצל ד״ר חני מן שלוי שהיא פסיכואנליטיקאית אישית, זוגית ומשפחתית, או אצל פסיכואנליטיקאים זוגיים שסיימו את תוכנית ההכשרה במרכז ובמחיר מוזל אצל מתמחים ותיקים.



bottom of page