top of page
  • תמונת הסופר/תדר' חני מן-שלוי

טיפול וייעוץ: טיפול משפחתי פסיכואנליטי


הטיפול הפסיכואנליטי המשפחתי הינה השיטה היחידה המטפלת בו זמנית גם בבעיות שביחסים בין בני המשפחה, בבעיות האישיות שלהם ובמקור הלא מודע הגורם לבעיות ומנהל במסתורין את החיים האישיים והמשפחתיים. טיפול כזה מביא לשינוי בסיסי ומהותי ולא רק מטפל בסימפטומים. מטפל משפחתי פסיכואנליטי חייב לעבור הסמכה ארוכה ורצינית, לא כל מטפל יודע ויכול לטפל בטיפול משפחתי פסיכואנליטי.

״...ידענו שאין משפחה אידיאלית, אבל רצינו משפחה שאוהבת להיות ביחד. ידענו שמשברים ומריבות הן חלק טבעי של החיים אבל מה שקורה במשפחה שלנו רחוק ממה שדמיינו. במקום אווירה נעימה וחברות יש מריבות מתח וניכור. רגעי האהבה והשמחה מתמעטים והתחושה היא של חוסר אונים מול מציאות מכאיבה.״ כך, סיפרו דן ונעמה בקול שקט ועיניים עצובות.

הרבה משפחות מרגישות שהן מתמודדות עם מגוון בעיות אצל הילדים וההורים, ביחד ולחוד, שהמתחים והמריבות אינם פוסקים. הרבה טיפולים מציעים שיטות התמודדות שונות.

אך, רק הפסיכואנליזה המשפחתית יודעת ומציעה לטפל בשורשים הנסתרים הלא מודעים הגורמים לשלל הבעיות המשפחתיות והאישיות. הפסיכואנליזה המשפחתית מבינה שבעצם יש דינמיקה מרכזית נסתרת, לא-מודעת שגורמת ״מאחורי הקלעים״ למצב המשפחתי והאישי.

דרך המריבות העוצמתיות וכאבי הלב, מסוגלים הפסיכואנליטיקאים הזוגיים והמשפחתיים לזהות את המנגנון נסתר שכמו ״מושך בחוטים״ וגורם לבני המשפחה להתנהג באופן שכל כך מקשה עליהם.

ברגישות ובאכפתיות י/תקשיב המטפל/ת לרגשות, לרצונות ולכמיהות של כל אחד מחברי המשפחה, מזהה ומדובב/ת את הקולות הלא מודעים שמנהלים אותם ״בניגוד לרצונם״.

בקצב המתאים לכל משפחה ולכל אחד מחבריה, ייחשפו הרבדים הבלתי נראים אצל כל אחד ואחת מהם, ויתגלה אופן שיתוף הפעולה הנסתר שהם מקיימים ביניהם.

הם ייראו אחד את השני באור חדש, יפתחו רגישות אחד לשנייה ויפתחו את קולם האישי. גבולות שומרים יתחילו להיווצר במשפחה, תוך תחושה שרואים אותי ואני רואה את האחר.

כך, ביחד הם יכירו ויוכלו לזהות בעצמם את הרגעים שהמנגנון האחראי לדפוס היחסים הגורם לכל כך הרבה סבל שוב רוצה להיכנס לפעולה. ייווצר מרחב בו כל אחד מבני המשפחה יוכל לחלק את הרגשות הקשים עם האחרים. המשפחה כולה תוכל ליהנות מהשותפות הקיימת ביניהם ומהייחודיות של כל אחד מהם.


הפסיכואנליזה האישית, הזוגית והמשפחתית היא היחידה המטפלת גם בבעיה וגם בשורשים הגורמים לה. שורשים שבדרך כלל נסתרים מהעין ולא מודעים לנפש.

סוגי טיפול אחרים מתמקדים בפני השטח, מתרכזים בהיגיון וההתנהגות, מתוך תקווה שההבנה תגרום לשינוי. הבעיה – שהבנה לבד לא מספיקה... כולנו יודעים כל כך הרבה דברים שנכון לעשות -ואנחנו לא עושים, אפילו עושים את ההיפך.

ההיגיון, הרצונות, התוכניות והערכים שלנו, כולם חשובים ביותר. אבל, הפסיכואנליזה הבינה שקיים בתוכנו ״מנוע נסתר״ – מבנה נפשי/אישיותי, עוצמתי שבפועל מנהל אותנו, ללא ידיעתנו ובדרך כלל בניגוד למה שאנחנו רוצים או שיכול להתקבל על דעתנו.

זה מבנה שמתחיל להיווצר ברחם, ומעוצב דרך היחסים הראשוניים עם ההורים ושאר המטפלים המשמעותיים. הוא האחראי על היחס שלנו לעצמינו וליקרים לנו. הוא הקובע את ההחלטות החשובות בחיינו; את בחירת בני הזוג והיחסים איתם, עם הילדים, עם שאר בני המשפחה וחברים; את בחירת אורח החיים שלנו, המקצוע וכל שטח משמעותי בחיים.

למה ״המנוע״ הזה ניסתר?

הדינמיקה הזו אינה מודעת מאחר והיא אוצרת בתוכה חוויות רגשות, רצונות, מחשבות ומשאלות ילדיים, שבגלל שהיינו כל כך קטנים וחסרי אונים, חווינו כאימתניים ו/או לא אפשריים מסיבות שונות. כאלה, שתוכנם הגולמי הכולל הרס, זעם ועוד מביך, מבלבל ואפילו מזעזע אותנו - אז היום.

״אסור״ לנו להיות במגע עם החלקים החלשים שנשארו בנו חסרי אונים, מאחר והנפש משלה את עצמה שהיא ״התגברה״ ושחיינו הבוגרים מנותקים מהשכבה שאינה-מודעת לנו.

לכן, ה״מנוע הנסתר״ משתמש במערכת ״צנזור״ ו״הסוואה״ שלא מסגירה את המשאלה האמיתית שלנו ואת הקונפליקט שלא קיבל פתרון. לשם כך, ׳הלא-מודע׳ ״מוכר״ לחלקים ההגיוניים שלנו ״סיפורים״ שאינם נכונים. וזאת אחת הסיבות שהתוכן הגלוי של הבעיות שלנו לעיתים קרובות יכול להיראות הפוך למשאלה האמיתית הטמונה במעמקי הנפש שלנו.

אבל, בפועל הרגשות הילדיים שלנו לא נעלמו. הם פועלים בתוכנו, מייצרים אנרגיה שרוצה להשתחרר על פני השטח. כדי לאפשר זאת, החלק הלא מודע הזה בנו גורם לנו לייצר במציאות החיצונית, תנאים שמתאימים רגשית לאותם רגשות ינקותיים ואז ״יש לנפש שלנו תירוץ״ לתת ביטוי לאותן רגשות ותכנים בלי ״להסגיר״ את מה שחבוי ״במסתורי הנפש״.

למשל:

אורה הרגישה מאז ומתמיד חרדה ובודדה. אימה ניצולת השואה הייתה סגורה בתוך עולמה הרגשי ואביה היה עסוק בעבודתו... נפשה של אורה הקטנה הבינה שאינה יכולה להישאר חלשה וחסרת אונים והיא פיתחה ״אישיות מזויפת״ של ילדה חזקה, שאף פעם לא בוכה, ויכולה לעשות הכל לבד. בבגרותה המשיכה אורה להגיע להישגים מרשימים, לוקחת על עצמה הרבה אחריות אישית ומקצועית. אך במסתורין, מתחת לכל שכבות האישיות המפותחות הללו, ברבדים שאינם מודעים חיה הילדה העצובה, המפוחדת שמרגישה שאף אחד לא נמצא שם באמת בשבילה.

יוסי עבר ילדות דומה. אביו נהרג במלחמת יום כיפור ואמו העצובה הייתה עסוקה בפרנסת הבית מהבוקר עד הלילה. גם הוא כאורה הפך כאילו ל״גבר קטן״ עבור אימו ושלושת אחיו הקטנים. הילד המבוהל והעצוב נשאר חבוי בתוך נבכי נפשו.

אורה ויוסי הגיעו לטיפול משפחתי פסיכואנליטי. התברר ששניהם אנשי מקצוע מצליחים וכל כך עסוקים שהילדה שלהם מרגישה שאף אחד לא רואה אותה, סובלת מפחדים וחרדות מרגישה שהיא לא מסוגלת להתמודד עם דרישות בית הספר. בנוסף, התלוננו שלמרות ששניהם מרוויחים טוב הם כל הזמן ב״אובר דראפט״, חיים במתח מתמיד כיצד יסיימו את החודש. אין להם חסכונות ואין להם מושג איך יכול להיות שהם במצב כזה.

האופן בו הצגתי את המשפחה מאפשר כמובן לפענח את הקשר שבין הדברים:

אותם חלקים נסתרים של האם והאב כילדים מפוחדים חסרי אונים ״הושלכו״ באופן לא מודע אל תוך ביתם שבאופן לא מודע נותנת להם ביטוי ומרגישה את עצמה בדיוק כזאת: חלשה וחרדה. הדינמיקה הרגשית הזו באה לידי ביטוי גם ברובד הכלכלי. למרות ששני בני הזוג מרוויחים טוב, בשיתוף פעולה לא מודע דרך התנהלות כספית - בזבזנית הם יוצרים בחייהם חוויה של חרדה וחוסר ביטחון קיומי.

כך, הרגשות הלא מודעים הילדיים ההם יכולים לצאת החוצה ׳בתואנה׳ שהם קשורים למציאות של חיי היום-יום.

כולנו דומים לאורה ויוסי באופן זה או אחר, בכך שאנו לא מודעים לחלקי המציאות שבנינו רק כדי שאותם רגשות ילדיים, קשים שכלואים בתוכנו יוכלו להשתחרר קצת.

לכן, כאשר אנחנו במבוי סתום חייבים לטפל גם באותו ״מנוע נסתר״. להבין להבין מה גרם לו להיבנות כך, כיצד הוא מקבל מענה במציאות שלנו, לעבד את הרגשות שמרכיבים אותו, ואז נוכל לשנות ולחיות חיים מהנים ואפילו לעיתים מאושרים.

היכולת שלנו להיות מאושרים אוהבים ואהובים, ביכולת להפחית את השחזור של חלקי העבר הקשה בחלקים בהווה, ביכולת שלנו לאזן את כוחות ההרס וכוחות הבנייה המתקיימים בתוכנו וביחסים שלנו וביכולת לשאת את השונות של ה״אחר״ וגם של חלקים שונים באישיות שלנו.

רק הטיפול הפסיכואנליטי יודע לזהות מורכבות זו, ולטפל בו זמנית בכל שכבותיה.

אצלנו תקבלו טיפול איכותי שכזה במישור האישי, הזוגי, המשפחתי והכללי.

אני מזמינה אותך לצאת למסע המרתק והמרפא הזה אל תוך נבכי הנפש ובחזרה, להכיר ולעבוד על שיתוף הפעולה הלא מודע המתרחש בזוגיות ובמשפחה שלך ולעשות ביחד את השינוי.


ניתן לקבל טיפול אצל ד״ר חני מן שלוי שהיא פסיכואנליטיקאית אישית, זוגית ומשפחתית, או אצל פסיכואנליטיקאים זוגיים שסיימו את תכנית ההכשרה במרכז ובמחיר מוזל אצל מתמחים ותיקים.




bottom of page