top of page
  • תמונת הסופר/תדר' חני מן-שלוי

טיפול וייעוץ: טיפול זוגי פסיכואנליטי

עודכן: 29 במרץ 2022


חשבנו שהאהבה שלנו מיוחדת. כל כך הרבה משאלות לב הופנו כלפי אהוב או אהובת ליבינו. נישאנו ולעיתים קרובות בהתחלה נראה היה שהחלום מתגשם אך מתברר שיותר ויותר משפחות מתפרקות ושיעור הגירושין עולה.

לעיתים קרובות השבר מתרחש בדיוק במקום בו הייתה התקווה והחלום.

למה זה קורה?וכיצד ניתן לטפל? ומה זה בכלל פסיכואנליזה זוגית?

זוגות מתמודדים עם קשיים בחיי היומיום. חילוקי דעות יכולים להגיע למאבקים מרים, הגורמים למצוקה וייאוש. לכל אחד מהם יש את הסיפור שלו ״איך הגיעו למצב הזה״ ובדרך כלל ״האחר הוא האשם״. אך, הסיפור האמיתי הוא הרבה יותר מורכב מאשר מריבה על נושא זה או אחר, אפילו כשמדובר ברומן מחוץ לנישואין של אחד מבני הזוג. הבעיות הזוגיות שנחוות כעצומות ומפרקות הנן בדרך כלל גם מסמנות את מסלול הטיפול והשינוי.

איך זה יכול להיות?

בקשר הזוגי משתחזרים בדרך כלל היחסים הראשוניים של התינוק עם המטפלים המשמעותיים בחייו. למה? כי רק קשר הנישואין הינו קשר של ברית לחיים יחד עם קשר רגשי של אהבה הכולל קשר של מגע גופני עם אזורים מיניים בגוף. קשר כזה יש לנו בחיינו בפעם הראשונה רק הם ההורה או ההורים המטפלים בנו ופעם שניה עם בן/בת זוג שנישאים להם. לכן, באופן לא מודע קשיים רגשיים שהתינוק או אפילו היילוד חווה ישוחזרו באופן לא מודע ביחסים הזוגיים.

זאת הסיבה שהקשיים הזוגיים הנם ביטוי של קשיים רגשיים נסתרים החבויים באישיות שני בני הזוג ושיצרו ביחד דרך הקשר שלהם, כמובן גם זה באופן לא מודע. מה שנראה כמו ״רק בגללו״ או ״רק בגללה״ יתברר בטיפול הזוגי הפסיכואנליטי כיצירה לא מודעת משותפת של שניהם. ובאופן מפתיע יתברר שלמרות החוויה הזוגית הקשה, יש ליחסים שיצרו גם מטרות מיטיבות...

לא עדיף לטפל בבעיות עצמן? למה ״לחפור״?

בקשר הזוגי משתחזרים בדרך כלל היחסים הראשוניים של התינוק עם המטפלים המשמעותיים בחייו. מדוע? כי רק קשר הנישואין הינו קשר של ברית לחיים יחד עם קשר רגשי של אהבה הכולל קשר של מגע גופני עם אזורים מיניים בגוף. קשר כזה יש לנו בחיינו בפעם הראשונה רק הם ההורה או ההורים המטפלים בנו ופעם שניה עם בן/בת זוג שנישאים להם. לכן, באופן לא מודע קשיים רגשיים שהתינוק או אפילו היילוד חווה ישוחזרו באופן לא מודע ביחסים הזוגיים.

הקשר הזוגי הינו יצירה לא-מודעת של שני בני הזוג. שילוב מבנה האישיות המודע ושאינו מודע של שניהם מייצר את היחסים הזוגיים. לכן בטיפול הפסיכואנליטי-הזוגי יש שלושה מטופלים: שני בני הזוג והקשר שלהם. כל אחד מטופל בנוכחות האחר, תוך זיהוי הדינמיקה הלא-מודעת שבונה את היחסים הרעועים. הרבדים הלא-מודעים של כל אחד מבני הזוג והקשר שלהם מטופלים לסירוגין ובהדרגה תוך ערנות להשפעת התהליך שאחד עובר על השני ועל מהות הקשר.

למה הדבר דומה?

לעגלה בעלת שני גלגלים המחוברים בציר שתקועים בבוץ. אם ננסה לחלצה על ידי ״לחיצה על הגז בעוצמה״ הגלגלים רק ימשיכו להסתובב מכניסים אותה עמוק יותר לבוץ. כדי להוציאה צריך להעלות על פני השטח בעדינות גלגל אחד, ואחר כך בעדינות את השני ולנסות להרים את הציר. כשיוצרים תנועה אצל האחד שמים לב איזה לחץ מופעל על השני ועל הציר המקשר ביניהם, כדי שהמבנה כולו לא יקרוס. כך לאט, לאט העגלה כולה חוזרת לעמוד על המסלול, מוכנה להמשיך בדרכה.

באופן דומה, מתייחס הטיפול הפסיכואנליטי לזוג שבמשבר. מתייחס לכל אחד מבני הזוג בקשב ובעדינות ולקשר שיצרו ביניהם, תוך זיהוי ופתירת הבעיות מהשורש. הטיפול ברמה המודעת וברמה שאינה מודעת עוזר לבני הזוג ליצור יחסים זוגיים שמתקרבים לאותו חלום שחלמו בתחילת הדרך.

אולי זה נשמע מוזר: איך קונפליקטים ילדיים לא מודעים מבוטאים ומשתחזרים בבעיות הזוגיות?

למשל: כשאם לא נענית לקול תינוקה הבוכה, הבכי ורגשות המצוקה ממשיכים להדהד במוחו כשהוא הופך למבוגר. אם האם היתה בסך הכל אם אוהבת שלעיתים קרובות נענית לתינוקה, יכולה נפשו של התינוק להזדהות עם אהבתה של האם ולהפנים אותה כחלק אוהב את עצמו בתוך נפשו. כך שכאשר יפגוש כמבוגר כאב וצורך בהרגעה יוכל להפעיל את אותו ״חלק אם מיטיב״ שהפנים כתינוק ולהשתמש בו להחזקה והכלה של רגשותיו וכך לווסת את המתחים של ״התינוק הפנימי״ במבוגר שהוא היום.

אבל במקרים בהם האם לא הייתה מכווננת לתינוק, ההסתגלות הנורמלית נפגעת וכתוצאה מכך ה"עצמי" של המבוגר אינו בשל. הוא יישאר כל חייו כמה לבן או בת זוג שיוכלו לספק את אותה התכווננות והבנה שלא נמצאה אצל האם. אבל מאחר שמדובר במבנה פנימי, הוא לא יוכל להשתנות על ידי כל בן הזוג. הציפייה הזו מראש היא הבסיס לבעיות הזוגיות שיתפתחו אצל זוג כזה בהמשך הדרך.

החרדות הקיומיות שממשיכות להתקיים, מאיימות על תחושת הביטחון והאינטימיות ביחסי הזוג, גורמות למנגנוני הגנה להיכנס לפעולה ומשפיעות על יכולת ההסתגלות הרגשית של ילדיהם.


משפחות וזוגות מגנים על עצמם בפני החרדות בכמה דרכים:

מתמזגים על מנת למנוע דחייה הדדית, נמנעים מאינטימיות, משליכים את ה"רוע" או ״את חוסר הביטחון״ או את ״העצב והדיכאון״ אל תוך אחד הילדים, משתמשים בבן או בת הזוג כאם מחליפה לא אישה או בעל, מרגישים דיכאון, מאשימים האשמות שווא בהתעללות וכשהכל לא מצליח להחזיק את החרדות, הם מתגרשים. במילים אחרות:

חוסר תפקוד זוגי מתרחש כאשר מתח רב מדי מכדי שאפשר יהיה לשאת אותו מפר את האיזון במערכת המתוחכמת שתיארתי פה.

התהליך הטיפולי בטיפול הזוגי הפסיכואנליטי מתמקד בשלושה ישויות המתקיימות במרחב אחד. הוא מתרחש תוך התמקדות בעולם הרגשי המורכב של כל אחד מבני הזוג, וב"קשר" שזהותו הייחודית נוצרה באופן לא מודע על מנת שיאפשר ביטוי למבנה הרגשי של כל אחד מהם. במשך תהליך הטיפול נוצר גשר בין העולם הפנימי ואופן התבטאותו בעולם החיצוני.

מבינים את הדינמיקה הרגשית של כל אחד מבני הזוג כולל החרדות וההגנות. את התוכן המשותף הלא מודע שבני הזוג מביאים לידי ביטוי בקשר, והאופן שבו הקשר מגויס לשירות מבנה ההגנות האישיות. מפנים מבט אל השינוי הרצוי הגדילה ומילוי צרכים לא מסופקים הטמון בקשר.

נמחיש בדוגמא:

כולנו מכירים זוגות כמו דן ודנה. דן איש רציונלי, מעשי מצליח מבחינה מקצועית שהאופן בו הוא רואה את העולם: ״אני מנתח מה צריך שינוי, עושה תוכנית ומשנה. אני כולי ראש והגיון״ .דנה לעומתו ״כולה רגש״ היא עוסקת בטיפול ואמנות. הרגשות שלה ושל האחר מנהלים את חייה. היא לא יכולה לראות את ילדיה עצובים, מיד תמלא את צרכיהם. מה שגורם לה לעוגמת נפש תעזוב וכשהיא נבהלת היא מעדיפה לא לראות ולא לשמוע, להתעלם ולקוות שהבעיה תיעלם. רק שבמקרה שלה היא יודעת שדן יראה את הבעיה ויטפל בה.

דנה אחראית על גידול שלושת ילדיהם, היחסים עם בני המשפחה המורחבת והחברים ודן אחראי על הפרנסה וטיפול בכל האדמיניסטרציה של חייהם (תשלום החשבונות, טיפול במכוניות ובכל מה שמתקלקל בבית וכדו׳). דנה עובדת אבל לא מרוויחה סכום משמעותי ״העיקר שתהיה מאושרת״ אמרה, כי בגדול היא אחראית על גידול הילדים.

בטיפול הזוגי הפסיכואנליטי התברר שגם לדן יש עולם רגשי רחב שבגלל שגדל להורים שלא נתנו לו מקום ודרשו ממנו הצטיינות בכל, הדחיק ופיצל את חלקיו הרגשיים מתוך נפשו וזהותו כאילו הם לא הוא. התברר שלדנה היה כישרון במתמטיקה ופיזיקה, שהיה בה כילדה חלק מעשי וריאלי, אבל היא הייתה ״ילדה הורית״. ילדה שצריכה להיות רגישה לאימא שלה ולדאוג שהאם תהיה מאושרת, ילדה שגילדה את אחיה במקום האם הדיכאונית. אילו הייתה מרשה לחלקיה הרציונאליים להישאר מחוברים אליה כנראה הייתה פוגשת כעס רב על האם ה״נעדרת רגשית״ על האב העסוק בעולמו ואולי אז לא הייתה מקבלת מקום אהוב במשפחתה. כך נאלצה נפשה של דנה לפצל את חלקיה אלו ולהשאיר את זהותה ה״רגישה״ כזהות המאפיינת אותה.

מבחינה זו דן ודנה הם באמת זיווג מושלם: באופן לא מודע חיפשו שניהם מישהו שיוכל להיות ״מחסן״ של החלקים המפוצלים שלהם. על ידי נישואיהם באופן לא מודע ״דאגו״ שחלקי האישיות שלהם שמועברים לבן/בת זוגם יישארו מחוברים אליהם. וכך, במקום שדן ודנה כל אחד ואחת בפני עצמו יהיו מעונים על ידי קונפליקט פנימי קשה בין חלקיהם הרגשיים וחלקיהם המעשיים הרציונליים הם חילקו אותם ביניהם והפכו את הקונפליקט התוך אישי לקונפליקט בין-אישי ביניהם. אחת הסיבות הלא מודעות שהם התחתנו היא על מנת להקל על כל אחד מהם שלא יתענה בקונפליקט פנימי. בו זמנית, דרך המתחים ביניהם נפש שניהם יכולה לתת ביטוי לקונפליקט המענה אותם מילדות. דנה כועסת על דן הרציונלי חסר הרגש שבגללו היא מרגישה לבד, ודן כועס על דנה שכל מה שמעניין אותה זה רגשות והוא נשאר עם על מטלות החיים לבד. כלומר, הם ״שיפרו״ את מצבם כילדים כי לפחות עכשיו יצרו סיטואציה בה הם יכולים להשמיע את המצוקה שלהם, את תחושתם שהם לבד.

כשהגיעו לטיפול הזוגי הבינו את התהליך הזה שניהל אותם ויכלו להתחבר מחדש ״לחלקים שהוגלו מתוך נפשם״. קול הכאב הילדי שהודחק בעבר החל להישמע. הם יכלו להזדהות האחד עם כאב השני וגילו עד כמה במקום הזה הם דומים. אינטימיות החלה להיכנס אל תוך הקשר. שפה של שיתוף, ושל פתיחות תפסה את מקום שפת המריבות והקונפליקט. הקשבה חדשה נוצרה ביניהם לצרכים המשתנים של שניהם.

דנה החלה לקחת אחריות על תחומי החיים המעשיים ודן החל לבטא את עולמו הרגשי. יחסי המין שנעלמו בשנים האחרונות החלו לחזור לחייהם והם דיווחו שגם אצל ילדיהם יש שינוי לטובה.

הטיפול הפסיכואנליטי הזוגי לא מסתפק רק בהקלה של הסימפטומים. זה טיפול שלא מלמד ומחנך, לא נותן תרגילים והנחיות, לא נותן עצות. הטיפול הפסיכואנליטי לא מניח שהמטפל יותר חכם מהמטופלים. בטיפול הפסיכואנליטי הזוג, הקשר והמטפל הפסיכואנליטי יוצאים ביחד למסע משותף של התפתחות ועיבוד רגשי במגוון הרבדים הנפשיים ושל היחסים.

כך עושים שינוי שאינו רק שינוי קוסמטי, כך עושים שינוי מהותי לחיים. שינוי המאפשר לעלות על מסלול של צמיחה, התפתחות אהבה וחברות.

ניתן לקבל טיפול אצל ד״ר חני מן שלוי שהיא פסיכואנליטיקאית אישית, זוגית ומשפחתית, או אצל פסיכואנליטיקאים זוגיים שסיימו את תוכנית ההכשרה במרכז ובמחיר מוזל אצל מתמחים ותיקים.




bottom of page